Zininjegezin's Blog

Je kind ongestraft straffen, kan dat?

Posted on: 4 februari 2011

Iedere ouder wil wel weten hoe hij op de juiste manier zijn kind kan straffen.

Daarmee heb je namelijk gereedschap in handen waarmee je je kind kunt beïnvloeden om gedrag te vertonen dat jij wenselijk vindt. En als je wel eens naar The Nanny kijkt, dan lijkt straffen ook zo goed te werken!

Een goede ouder straft zijn kind

Je straft je kind natuurlijk niet zomaar, je wilt er iets mee bereiken. Ouders straffen hun kinderen:

  • zodat ze het ‘niet nog eens doen’
  • zodat ze weten ‘dat het menens is’
  • omdat ze geloven dat een goede ouder zijn kinderen straft, het hoort erbij

Hoe voelt straf?

Om iets meer te snappen van wat een kind ervaart als het wordt gestraft, neem ik je mee in het volgende voorbeeld. Stel je nu even voor dat het over jou gaat….

Schrijf dat uitje maar op je buik!

Jij hebt voor het avondeten gezorgd. Je partner gaat aan tafel, kijkt je aan en valt tegen je uit:

”Ongelooflijk! Je hebt het wéér voor elkaar gekregen! Deze biefstuk is veel te doorbakken, het lijkt wel een schoenzool! Geef dat vlees maar aan de hond. Wat zonde van het geld. En ons uitje dit weekend, schrijf dat maar op je buik! Misschien helpt dat je om je een volgende keer te herinneren hoe je een biefstuk bakt!”

Rattengif….

Wat kwam er in je op toen je partner zo tegen je tekeer ging? Misschien leek het hier op:

  • Wie denkt hij wel dat hij is?
  • Laat haar zelf koken zeg.
  • Wat een ongevoelige klojo!
  • Als ik uit wil, dan ga ik wel alleen.
  • Ik heb er spijt van dat ik ooit met haar getrouwd ben. De volgende keer strooi ik rattengif op die biefstuk!

Spijt of wraak?

Of riep bovenstaande in je op dat je het de volgende keer graag beter wilt doen? Had je gevoelens van spijt en voelde je de wens om te veranderen? Nee toch zeker!

De onredelijkheid en de straf die je kreeg van je partner riepen vijandigheid op, weerstand en zelfs gevoelens van wraak.

Over je zonden nadenken

Wat denk je dat er gebeurt als je kind op de gang of op zijn kamer (of op de trap, het strafstoeltje of waar dan ook) zijn zonden moet overdenken? Of als je hem iets ontzegt of afpakt? Dan denkt hij dingen als:

  • Wat gemeen van mijn vader!
  • Ik haat hem!
  • Ik krijg je nog wel, de volgende keer doe ik het gewoon stiekemer.
  • Vaak komen er bij je kind schuldgevoelens op vanwege zijn vijandige gedachten jegens jou.

De nadelen van straffen op een rij

  • Straf kan leiden tot fantasieën over wraak. Je kind wordt op die manier afgeleid van het nadenken over wat hij verkeerd heeft gedaan en hoe hij zijn gedrag kan verbeteren. In plaats van: “Ik voel me hier slecht over, wat kan ik doen om het goed te maken?” denkt hij aan wraak: “Ze zijn gemeen, ik pak ze terug!”
  • Wat eigenlijk nog erger is, is dat kinderen zich schuldig voelen over hun negatieve gedachten over hun ouders. Dat leidt tot gedachten als “Ik ben een slecht mens,” en “Ik verdien straf.” Dat dit slecht is voor hun zelfbeeld en zelfvertrouwen is duidelijk.
  • Als je je kind regelmatig straft of een time-out geeft, wordt ze er ongevoelig voor. Je zult met zwaardere straf moeten dreigen wil ze bang genoeg zijn om haar gedrag aan te passen. Deze actie-reactie gaat dus van kwaad tot erger en zal niet ‘vanzelf’ ophouden als je kind groter wordt.

Een klein voordeel

Het enige voordeel dat ik kan bedenken is dat van de hele hele korte termijn. Als je je kind op de gang zet, ben je haar eventjes kwijt; haar gegil, gestamp of haar brutale mond.

Opvoeden zonder te straffen, kan dat dan?

Je kinderen opvoeden zonder te straffen kan echt. Het is zelfs veel prettiger, niet alleen voor je kind, ook voor jezelf. Met respect omgaan met een ander is een stuk leuker dan je macht gebruiken, kleineren en straffen. Bovendien geef je meteen het goede voorbeeld.

Toen Nina klein was, heb ik wel geprobeerd haar te straffen. Ik dacht een beetje dat dat zo hoorde, tenslotte deed The Nanny het ook! Maar het werkte dus niet. Nina weigerde gewoon om op de gang te blijven staan. En ik was niet volhardend genoeg, geloofde er niet echt in.

Milan heb ik nog nooit gestraft. Hoewel, één keer om te kijken wat hij zou doen. (Hij ging braaf in de hoek staan.)

En toch zijn mijn kinderen niet de baas in huis, zetten ze me niet voor schut in het openbaar en weten ze zich prima te gedragen. Meestal dan… Een kind is ook maar een mens tenslotte :-)

Hoe denk jij over straffen of niet straffen?  Laat je reactie hier achter.

PS. Abonneer Je Hier Op Mijn Nieuwsbrief Met Praktische Tips Om Liefdevol en Efficiënt Leiding Te Geven Aan Je Gezin

De inhoud van dit artikel is deels gebaseerd op de videotraining ‘How to talk so kids will listen’ van Adele Faber en Elaine Mazlish.

1 Reactie naar "Je kind ongestraft straffen, kan dat?"

Helemaal eens! Straffen is een vorm van macht uitoefenen over je kind, en dat bevordert de band met je kind (en het vertrouwen dat hij in je heeft) niet! Ik heb Dylan(6) nooit gestraft, en het gaat prima! Nu op school komt ie straf tegen, en hij vind t maar gek! :-)

Groetjes! Ellen

Geef een reactie

Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

Doe mee met 455 andere volgers